för att bli from och vis

...i syfte att bli from och vis.

söndag 2 juni 2013

Slut på Hjälmared

Nu har de sista veckorna passerat. Allt har gått väldigt fort. Det har varit en hektisk tid här på slutet med allt vad packa, städa och planera elevspex innebär. Nu är det slut. Jag har nog inte riktigt hunnit fatta det ännu.







Alla år har sin charm och sina speciella händelser. Därför är det svårt och kanske lite dumt att jämföra olika år mot varandra för att se vilket som varit bäst. Jag kan ändå konstatera att året som gått och som jag har spenderat på Hjälmared har varit otroligt glädjeberikat rakt igenom. Det har varit utvecklande på många sätt och jag är evigt tacksam till Gud och de människor som gjort det här möjligt. En sån go resa det varit. En resa som nu utgör en betydelsefull del av den stora resa jag är på. Roberts resa genom livet.

Det är så mycket vi fått vara med om. Det finns så mycket jag kommer att minnas.

Dagarna på Dyrön. Alla kvällar uppe i Anitas. Brygghänget. Promenaderna runt sjön, beachvolleymatcherna och de återkommande badmintonbataljerna. Alla parti Settlers inne i Tobias lägenhet på det röda bordet. Bohmans ständigt spelande högtalare och Elins ständiga skratt. Teatereftermiddagarna och föreställningen. Julia Roberts. Spontanfotboll liksom spontanbad. Bastustunder och bastuberättelser. Hemaftnar med varierande kvalitet. Utklädnader. Linas "Säg ja", Elofs "Ehm.." och Jonathans "hålla för sant". Kajs rappa löpsteg och kvicka kommentarer. Själens apotek med allt vad det inneburit. Fairtrade-engagemang och misslyckade pastys. Lights in Alingsås. "Tittgäddan". Fika fika fika. Halvtrasiga cyklar. ICA Maxi. Bose - Mathias, Norberto, Alice. Smedjevindens dåliga takhöjd vid diskbänken. "Känslan när". New Guy. Alla raster och biljardstunder. Fotbollsturneringar och Hjälmaredscupen. A-P - årets maskot. Grillningar, gemensamma matlagningar och La Fontana. Vrålfika. Septemberkalas och februarikalas. Mer kalas. Fester. Julfest och lärarspex. Öppen scen och julmarknad. Cabaré. Skjortfredag. Julias minnesvärda citat. Postkodmiljonären. Andakter, lovsång, bönegrupper. Kanotturer och äventrysstigar. Bergamo, Genova, Monterosso och Vernazza. Våran gudstjänstturné med Lutherska Missionskyrkan, Noltorp, Alboga och Skogsbygden. Femkamp i Oasen (vinnare = Robert) och massa Alias. Systemlekar. "Bunkra upp". Besök i Hammarkullen och Oikos. Snus, vegetarianer och lajv. Temadag och temavecka. Kärleksromanser. Smått överdriven testosteronklubb och smått överambitiösa testosteronpojkar. Proteinshakes och proteinbar. Kött. Deffa och bulka. Hälsostudion och ett överflöd av PT = hetsig träningshysteri. Det stora föraktet mot 1 per person-skylten. Långbord = polisbord. Claes som tappar körmedlemmar. Luciatåg och ensam tomte. "Ska du ryssa idag?". Mellokvällar med Mellostina. Filmkvällar och TV-tittande. Pokémon. Fiske. Gustav från Fiskebäck. Musikquiz och café. Kollektivsnack och planering. Den återkommande svampsoppan.

Jag skulle kunna fortsätta länge till. Jag väljer istället att sammanfatta det med några försök till fina ord.
För framför allt har året innehållit en fantastisk gemenskap med fantastiska människor. En gemenskap där jag inte bara fått möta andra människor men också fått möta mig själv och fått möta Gud. Och det, kära vänner, är värdefullt.

Tack.

1 kommentar:

  1. Fortfarande lika förnedrande att jag inte är räknad till "saker du kommer minnas"...

    SvaraRadera

Skriv gärna något här nedan - det är alltid fint att få någon slags respons. :)