för att bli from och vis

...i syfte att bli from och vis.

måndag 26 september 2011

Så himla vackert alltså.










Piha. Nya Zeeland fortsätter att övertyga, imponera och förbluffa med sin natur. Hade det bara vart klart solsken hade ju bilderna blitt ännu finare.

I lördags for vi ett gäng ut till denna strand, som ligger på västkusten strax utanför Auckland. Vet inte om jag skrivit om det här tidigare, men Auckland är alltså en av få städer som både har en väst- och en ostkust. Ostkust: lugnt badvatten, vita stränder. Västkusten: höga vågor, undervattensströmmar och svart sand. Nordöns västkust (med Piha och Raglan i spetsen) är vart man ska bege sig om man planerar att hålla på med surfning. Vilket jag gärna hade gjort i lördags, men tydligen var vattnet lite för tufft denna dag, åtminstone för nybörjare. Typiskt. Istället tog vi det lugnt på stranden och åt lite muffins. Mums mums.


Amanda badade. Galenpanna. Jag klarade knappt att doppa fötterna - och det är ingen överdrift. 

Sedan tog vi en promenad upp på den kullen/stenen längst till höger på bild nummer två. Mycket äventyrligt och kuligt tyckte jag. "Skulle bara haft Julia att springa runt med", passerade genom skallen när jag skuttade från sten till sten. 

Vi fortsätter kanske med rapporteringen från helgen. Väl tillbaka i stan träffade jag Craig, en trevlig typ från kyrkan. Han jobbar med RWC, så han tog mig in på Queens Wharf, utan att jag behövde stå i den långa kön. Då fick jag känna mig cool. VIP liksom. Efter ett tag där så for vi tillbaka till Whangaparaoa, där vi åt en bit mat på en amerikansk restaurang. All Blacks spelade denna afton mot Frankrike, så direkt jag svalt sista tuggan for vi och såg matchen hemma hos några andra vänliga själar från kyrkan. All Blacks krossade  Frankrike, vilket var härligt att se. Frankrike tillhör nämligen de fem främsta nationerna i världen när det gäller rugby. Ser bra ut det här för de svartklädda. 

Söndag. En ny dag. Sov länge, vilket jag har tenderat att göra mycket på senaste. Jag menar, jag går sällan upp för 9:30 på morgonen, men nu börjar det bli uppemot 12-snåret. Nä, det duger inte. Söndagen spenderades i vilket fall med 5 timmars raidande tillsammans med Joel i nya favoritspelet Terraria. Mycket roligt måste jag få säga. Gudstjänsten blev i veckan utbytt mot en bio (så här på efterhand kan jag konstatera att jag hade hunnit med båda, men som vi alla vet är det så mycket enklare att vara klok efter, än före). "Crazy, stupid, love" är en film som jag rekommenderar. Ganska så amerikansk (i dess smånegativa bemärkelse), men fortfarande rolig och sevärd. Vad jag inte kan förstå är att jag missat att se sånna filmer som sista Harry Potter, Thor, Green Lantern med flera, men går och ser en film som heter "Crazy, stupid, love". Vad hände där?

Allt sammantaget känner jag mig väldigt nöjd över den här helgen. Av det faktum att jag tagit mig ut och gjort saker (vilket inte riktigt var fallet förra helgen), men fortfarande utan att spendera mycket pengar. $28 dollar kostade den här helgen allt som allt. Vilket är ruskigt bra, men ungefär vad jag har råd att spendera. Resandet i december/januari kommer att kosta skjortan, har jag börjat få klart för mig. 

Annars är det bra med mig, då det är mitt största problem just nu. Jag vill spara pengar, men samtidigt inte sitta hemma på helgerna. Och när det är ens största problem, ja, då ska man vara glad. 

5 kommentarer:

  1. Vi såg Crazy, stupid love i fredags! Jag tycker också den var bra. Den var lite väl klyschig i slutet, men annars riktigt rolig, mot min förväntan.

    Roligt att höra att du har det bra, kära bror. Du är inte ensam om att behöva hålla inne på pengarna heller, haha. Fortsätt upptäcka norra Nya Zeeland, "passa på"! KRAM"!

    SvaraRadera
  2. Ja men se där! Trevligt! Precis, man visste liksom hur det skulle sluta.
    Jag ska försöka göra det! :) Tack för kommentaren, kram!

    SvaraRadera
  3. Grym läsning! Jag har som väntat länge på ett nytt inlägg känns det som. Surfning på NZ och sedan när du kommer hem ska vi vindsurfa när det blir sommar. ;)

    SvaraRadera
  4. Yäääh, så himla kul! Det ser jag fram emot! :D

    SvaraRadera
  5. Såå himla vackert! Ja du får väl hänga i naturen och i kyrkan, det brukar ju va ganska billigt...Kram

    SvaraRadera

Skriv gärna något här nedan - det är alltid fint att få någon slags respons. :)