för att bli from och vis

...i syfte att bli from och vis.

lördag 5 november 2011

Konstig högtid

Idag firar man en konstig högtid här i Nya Zeeland. Mycket märklig måste jag säga. Och smått meningslöst också för den delen. Den femte november varje år firar man att en viss man dött. Hur tokigt är inte det? På 1600-talet avrättades en man, och det har man inrättat en speciell dag för, så att man varje år kan fira att han dog.

Typ.

Guy Fawkes vet ni kanske vem det är. Den där snubben som försökte spränga upp parlamentshuset i London och så när lyckades. Han ville att landet skulle styras av en katolik, inte av den protestantiska Jakob. Och ska man ändå ta livet av något, tyckte Fawkes, då ska man göra det med stil. Spränga upp Westminster Palace ihållande kungen och hans familj med 36 tunnor krut var planen. Krutet var laddat och klart, men konspirationen blev avslöjad och Fawkes blev gripen.

Så gubben Fawkes har ni säkert hört talas om. Speciellt om ni sett mästerliga filmen "V för Vendetta". Men visste ni att de firar "Guy Fawkes Night" den femte november varje år i Storbritannien? Visste ni att man även firar det i Nya Zeeland? Det visste inte jag. Men nu vet jag det. Nu har jag firat det.

Så hur firar man Guy Fawkes Night? Man skjuter fyrverkerier. Kort och gott. Man äter inte någon speciell mat, man dansar ingen konstig dans. Man skjuter fyrverkerier. Och kanske har någon brasa. Lite som valborgsmässoafton alltså.

Okej, nu kanske man inte direkt firar Guy Fawkes Night för att han dog. Det är nog snarare så att man firar att han misslyckades att spränga upp parlamenshuset. But still, fortfarande en konstig högtid. I alla fall för en svensk.

Foto©: Tess McCormack

Foto©: Parekura 

Det har utspelat sig en fantastisk ljusshow utöver Whangaparaoa ikväll. Fyrverkerier överallt. I skrivandes stund hör jag fortfarande smällar med jämna mellanrum. Självklart hade även vi lite raketer och bomber att smälla av. Barnen var helt lyriska. Väldigt mysig kväll.

Nu ska jag nog kika på V för Vendetta, högtiden till ära. Har ni inte sett den - gör det! Kvalitetsfilm rakt igenom.

13 kommentarer:

  1. Haha, du borde fått låna Johan Bäcklunds "v för vendetta" outfit med fawkes-mask och hela köret och springa runt på gatorna med en tunna där det står TNT på. Vore grymt roligt!

    SvaraRadera
  2. Haha ja verkligen! :D Vore riktigt skoj. Typiskt att jag inte hade tillgång till Johan Bäcklunds outfit.

    SvaraRadera
  3. Men du vi firar ju Lucia för att hon dog. Och alla andra helgondagar för den delen också. Fast de gjorde i alla fall något gott. Försökte inte spränga parlamentet och sånt tjafs.

    SvaraRadera
  4. Gör vi det? Är det inte för att hedra minnet av personen ifråga, eller något liknande? Alltså jag menar att det vore dumt att fira just det faktum att någon dött. Döden. Den stund personen går från levande till icke levande. Det känns ju inge kul att fira. ;)

    SvaraRadera
  5. Vi firar ju påsk när jesus dog. Visserligen firar vi även hans uppståndelse, men jag antar att det bara gör påsken hälften så nödvändig. ;)

    SvaraRadera
  6. Ja fast det är ju samma där. Vi firar ju inte att han dog. Långfredagen är ju en ledsam, sorgsen dag. Inget firande på långa vägar! "Hurra, Jesus är död!" Nä hurredu! ;)

    SvaraRadera
  7. Hmm, ja det var en bra fråga om vi firar deras död. Det kanske man ändå inte gör. Men det är i alla fall på deras dödsdag. Eller alltså, man firar ju faktiskt att de dött och därmed har fått gå över till det eviga livet. (Jag är egeeeentligen inte särskilt insatt i detta.) Men så här i efterhand verkar det ju ändå vara skillnad mellan helgonsfirande och den här snubben som ni firar i Nya Zeeland. Jag ger mig. :)

    SvaraRadera
  8. Ja, men om du frågar någon: "Vad firar vi på påsken?". Då kommer den personen (förmodligen) svara: "Vi firar jesu död och uppståndelse". Alltså är 50% av påsken konstigt att fira. Eller kanske det bara är konstigt att använda ordet "fira" om det inte är det man gör? :)

    SvaraRadera
  9. Ylva: Ja så kan det ju vara. Att man firar att helgonen går in i eviga livet. Men där har vi ändå en distinktion: att dö är en sak, att gå in i evigheten är en annan - även fast det ena leder till det andra.

    Joel: Den meningen påstår ändå fortfarande inte att vi firar hans död. Innebörden av "vi firar Jesu död och uppståndelse" är annorlunda än innebörden av "vi firar hans död och vi firar hans uppståndelse".

    SvaraRadera
  10. Det är bara en tolkningsfråga. Varför säger vi då inte att vi "firar hans uppståndelse från döden"? Att säga att "man firar hans död och uppståndelse" betyder ju faktiskt att vi firar båda delarna, om man ska vara helt korrekt.

    Jag vinner!

    SvaraRadera
  11. Ja fast det är ju det jag menar att det inte betyder. Att det inte betyder att man firar båda delarna. Sen kan man ju inte säkert dra slutsatser av vad något heter i folkmun/hur man brukar säga.

    SvaraRadera
  12. Struntsamma jag vann! Du ska ge mig en glass när du kommer hem!

    SvaraRadera
  13. Okej. Du får välja mellan en piggelin, twister eller calippo. Börja fundera!

    SvaraRadera

Skriv gärna något här nedan - det är alltid fint att få någon slags respons. :)