för att bli from och vis

...i syfte att bli from och vis.

söndag 6 februari 2011

5 tyskar, en fransk, och en Bellman.

For in till centrum igår kväll, för första gången. Auckland city alltså. Nu har jag inte spenderat jättelång tid där, och inte utforskat mycket av staden alls, men den kändes inte sådär jätteutstickande. En storstad med affärer, gator, trafik, och några höghus (i och för sig häftigt, lite kontrast mot Piteå, eller Böle om man nu så vill). Och så Sky Tower då förstås. Dit vill jag upp någon gång.

Auckland sett från motorvägen.
Många båtar!
Som ni ser så är Sky Tower så stort att det inte ens får plats i bild. Ja, så stort är det!

Rugby är typ nationalsport här. Väldigt populärt. Och nu i september har de fått äran att hålla världsmästerskapen
i rugby. Något som såklart uppmärksammas enormt. Tydligen vann Nya Zeeland det första världsmästerskapet som
hölls, vilket spelades i just NZ. Men sedan har de inte vunnit någon gång, så nu är det liksom upplagt för seger nr2!
Nedräkningen till mästerskapet här ovan, om ni missade det.
Hur som helst, så träffade jag ett antal andra Au Pairer väl inne i staden. Kul att få träffa få träffa folk i samma ålder! De flesta Au Pairer här nere är från Tyskland, vilket inte förvånar mig. Dom är ju överallt!! Spelar ingen roll till vilket hörn i världen man far, det kommer alltid finnas många tyskar omkring en! Så ja, det var 5 tyskar och en fransk. Å så jag då. Från Böle. Det som suger är att vi manliga Au Pairer är utnummrerade med typ 99 %. Tror det finns en eller två andra killar i Aucklandområdet. Synd, men kanske inte så oväntat.

Det som hände i schtaan var i alla fall att vi åt för att sedan gå på en klubb. Klubben var väl ingen hit direkt, enligt mig. Öronbedövande musik, så det var så gott som lönlöst att försöka prata. Speciellt då man ska prata på engelska. Vi gjorde ett antal försök, vissa gånger gick det, andra gånger fattade man inte alls vad den andra försökte få fram för meddelande. Så det enda man kunde göra var i princip att dansa. Vilket kan vara roligt ett tag, men inte en hel kväll. Har sjuuk träningsverk i vaderna idag. Hade det redan innan gårdagens äventyr, men jag tror inte att movsen på dansgolvet gjorde saken bättre. Kan inte gå ordentligt!

"Va sa du, sa du?"
Det ständigt återkommande Sky City (man ser det ifrån i princip
hela Aucklandområdet), nattetid.

Fick skjuts hem av Yvonne som lustigt nog bor bara gångavstånd från mig. Najs! :) Kommer förhoppningsvis göra dagarna här mindre ensamma.

Byte av ämne nu. Jag har det rätt bra med Gud nu. Det känns att han är med mig, och jag vill tacka alla som bett/ber för mig därhemma! Fortsätt med det! Kommer aldrig klara det här på egen hand (såklart). Läser boken "Kristen på goda grunder", och den är jättebra! Den är precis vad jag behöver (och behövt länge), blir så glad varje gång jag läser den. Eller behövt och behövt - jag har längtat efter en säkrare tro, och det är precis vad den ger mig. Kommit kanske halvvägs genom boken nu. Tack Andreas för tipset (tror det var han som först berättade om den), om du nu läser det här. Annars kan väl du Lina hälsa det? Alla, verkligen alla, borde läsa den! Läser du den här bloggen nu, så ger jag dig inget annat val än att läsa den. Så det så!
Det finns en Baptistkyrka inte långt från där jag bor, kanske 2 km bort, en rätt stor sådan (tror jag). Har tänkt snirkla mig in på någon av deras aktiviteter, fast vet inte vad. Det verkar som att de inte har några regelrätta söndagsmöten... Har satt Sharron på att undersöka saken. Vad tror ni där hemma, skulle det funka? Vad har ni att säga om baptister?

Slutligen vill jag bara säga att det är upp och ner i humöret. Ibland känns det som att det kommer gå bra det här, jag kommer kunna stanna här ett år och trivas bra. Ibland känner jag mig ensam i avsaknaden av någon nära att prata med. Känns som att det skulle vara bra att ha någon kompis att luta sig mot, som man känner att man kan vara sig själv med osv. Tror ni fattar vad jag menar... Dock har det ju bara gått en vecka, så jag är ju medveten om det inte är rimligt att jag ska ha skaffat värsta kontaktnätet ännu. Inte för att jag kommer göra det senare heller, men.

Usch vad mycket "jag" det blir! Jag hit och jag dit. Så självinriktat! Kanske för att det är en blogg om mig och mitt liv, i och för sig, men jag blir lite halvskeptiskt till mig själv när det som i det här inlägget blir för mycket. Ni får säga till om ni tycker att jag är för egoistisk. ;)

Ah, vad mycket det blev! Godnatt på er nu! :) Ta hand om varandra hemma i Sverige.

//Beachen

8 kommentarer:

  1. Yo Robz! Skriver snigelbrev till dig nu, så jag ska ju inte spoila allt för mycket här. Men jag skickar det nog imorgon. Försök njuta så mycket som möjligt av livet där nere, fastän det kan vara tufft ibland! Allt här hemma finns ju kvar när du kommer hem :) Och i det svåra stunderna, lyssna på den här*, och tänk på Hotrod. Hotrod gör en alltid glad i hågen! ;) Jag ber för dig buddy, det kan du räkna med!

    * http://www.youtube.com/watch?v=8rcfOuaEmOE

    SvaraRadera
  2. Hallå! Jepp, jag läser! :)

    Kul! Det är lite pinsamt att säga, men det var nog ungefär 11 år sedan jag läste KPGG från pärm till pärm. Det förändrar naturligtvis inte det faktum att det är en sjukt bra bok, men jag ska ändå åtgärda det där med 11 år snarast!

    Baptister är också människor. :) Nej, allvarligt, det är dom inte alls! Hah. Nä. Nu blir jag allvarlig...

    'Baptister' är en ganska bred kategori. Det tydligaste "kännetecknet" är att man menar att tro ska komma före dop (dvs. man döper exempelvis inte spädbarn). I övrigt måste det inte finnas någon större skillnad jämfört med ett sammanhang som t.ex. EFS. Jämfört med i Sverige så tror jag dock att det finns fler reformerta ("kalvinistiska") baptistkyrkor i NZ, men det behöver inte vara någon direkt nackdel. Det mest "radikala" i kalvinismen är predestinationsläran, att Gud ensam väljer vilka han ska rädda och inte, att frälsningen inte på något sätt är upp till människan. En obehaglig tanke tycker många.

    (En djupare analys visar dock, enligt min mening, att "obehaglighetskänslan" till stor del beror på ett missförstånd av nåden och av människans situation. Jag menar - for the record - att den bibliska linjen är att frälsningen är tillgänglig för alla, samtidigt som Gud med rätta hade kunnat välja att endast erbjuda den till vissa.)

    Jag tycker i vilket fall som helst inte att du ska låta detta hindra dig från att kolla in den där baptistkyrkan (oavsett om den är reformert eller inte)! Skulle du höra något från talarstolen som skapar kaos och förvirring bland dina tankar så kan vi ju alltid reda ut det på något sätt. :)

    Förresten, exakt vars befinner du dig? Alltså, inte exakt adress, men typ ortsnamn.

    FYI: Min pingtid till NZ är ~320 ms. Det är ändå grymt att det inte tar längre tid än så för ett IP-paket att ta sig till NZ och tillbaka. Synd bara att man inte kan skicka sig själv i ett IP-paket.

    /Andreas

    SvaraRadera
  3. kul att se att du har fått träffa lite människor med kompis kapacitet!:) har du börjat se dig om efter något fotbollslag eller avvaktar du med det ett tag?
    blev köttbullarna goda förresten??:)
    hoppas du har det bra ändå även om går upp och ner.
    jag hejar på dej i alla fall!:)

    SvaraRadera
  4. Du är ALDRIG ensam, oavsett hur långt bort du är från oss, din familj och dina vänner. Kom ihåg det! Jag är på Skype nu men vet inte om du har vaknat. Vilken tid stiger du upp på mornarna? ;)

    SvaraRadera
  5. 5 tyskar, en fransk och en Böll(e)man menar du väl? ;) Roligt att höra att du gillar Kristen på goda grunder. Den är inte så enkel att läsa.Men det är väl som jag alltid har trott, att du är en liten smygfilosof...=)

    SvaraRadera
  6. Tack för all respons, skitnajs ju!! :)

    Erik: Tack för värmande kommentar och länk! :) Eller ja, jag har lite svårt att hitta logiken mellan det du skriver och videon, men jag är säker på att det är en sån där sak som jag kommer förstå med tiden.. ;)Och ja, bra tips om Hotrod, levererar ständig! Haha. :D

    Åh, tack Andreas för informationen! Uppskattas enormt! :)11 år!? Det är ju länge sen på riktigt! :D Fast du verkar ju ändå ha bra koll på vad som står där ändå. Men ja, är ändå på tiden för en läsning! Haha! :D Okej, nu känns det mer tryggt. Visste inte att baptister fanns inom kalvinismen också. Men det verkar ju ändå som du säger som att jag borde kunna söka mig dit utan att känna mig helt förvirrade. Upptäcker jag något knasigt som dom säger delar jag det gärna med exempelvis dig! Om du har tid och sådär. Men det är ju i så fall en senare fråga.

    Jag bor på Tindalls Bay i Whagaparaoa som tydligen räknas som en del av Auckland. :)

    Haha! Kan själv inte säga om det är bra eller dåligt med 320 ms, men säger du det så! :D Du trodde att det skulle ta längre tid med tanke på avståndet eller vad? Haha, det vore nåt! En konstig bild spelas upp i mitt huvud just nu. Men vem vet, det kanske är framtiden?

    Magda: Sharron ska kolla upp det åt mig. Vore riktigt trevligt att kunna träna fotboll, men jag vette tusan om jag har tid. Slutar ju halv 9 vardagar. Det blev inga köttbullar.. :O Blev en bolognese istället. Vad bra att du hejjar på mig! :) Glömt inte att hålla tummarna också! ;)

    Hanna: SANT! Värmer, ska försöka att komma ihåg det i de tuffare stunderna. Sorry, missade dig tack vare lite för lång sömn.. Sömnen har inte varit några problem med alls! Jag är nog rätt lagomt utmattad på kvällarna. Imorgon ska jag försöka komma upp lite tidigare och förhoppningsvis finns det någon som jag kan prata med, kanske dig? :)

    Haha, du är rolig du Lina! :D Ja jag bara äääälskar den! ;) Haha, en smygfilosof alltså? det var första gången jag hört det! Men absolut, det kan jag köpa. ;)

    SvaraRadera
  7. Haha, jag gillar att du skriver "utan att känna mig helt förvirrade" (i plural). Du är flera alltså? Det låter lite förvirrat. ;)

    Aha! I see you! Ok, inte riktigt, men googlebilen har uppenbarligen kört förbi där, så med Google Street View är det ju nästan som att vara där. :)

    SvaraRadera
  8. Haha ja jag märkte det efter att jag publicerat kommentaren, men orkade inte göra något åt det. ;) Håller med, det låter sannerligen förvirrat. Men för att svara på din fråga: Nej, jag är inte flera. Så du vet alltså. ;)

    Ja jag kollade in det innan jag for.:) Haha, ja, det är ju som samma sak. DET är ungefär som att skicka ett IP-paket med sig själv!!

    SvaraRadera

Skriv gärna något här nedan - det är alltid fint att få någon slags respons. :)