för att bli from och vis

...i syfte att bli from och vis.

måndag 14 februari 2011

Helgen som gick

Varit en bra helg i helgen. Trots fortsatt tysk majoritet bland folk jag träffat.
Till att börja med kan jag ju berätta att jag vart på introduktionskursen onsdag till fredag, den som vi missade pga flygförseningar. Introduktionskursen innehöll halvt onödiga lektioner, sjukt god mat, och en massa tyskar. Plus en utflykt torsdag kväll som jag tänkte lite bilder ska få berätta mer om. Eller faktiskt en film till att börja med. Allt var ordnat av "Kiwi Experience" som ordnar utflykter över hela Nya Zeeland av alla de slag. Vi åkte med en buss upp till Mount Eden, som erbjuder en riktigt fin utsikt över Auckland:





Mount Eden är en utslocknad vulkan, i slutet av filmen kan ni se kratern.

One Tree Hill.




Bar sedan vidare med bussen genom Auckland, med guiden ständigt uppdaterade oss med fakta om det som fanns runt omkring oss. Steg av bussen och gick till färjan som tog oss över till Devonport. Där åt vi vid stranden för att sedan åka tillbaka till hotellet.

"Robert trodde färjan som han åkte på var stor, tills han såg denna!"

Auckland City.

På väg till färjan. ("Ferry Building" det bruna huset rakt fram)



Lördag  dag var jag på Goat Island, ett naturreservat men en fin strand och bra snorkling. Vädret var dock lite halvtaskigt, rätt blåsigt, så sikten i vattnet var inte så bra. Trippen anordnades av Au Pair Link, och i princip alla Au Pairer som kom drog på sig de hyrda våtdräkterna och begav sig ut i vattnet i hopp om att kunna hälsa på en fisk eller två. Jag såg lite olika typer av fenor här och var, men jättefantastiskt var det inte. Vädret spelar en stor roll en en sån situation. Jag har tyvärr inga bilder från Goat Island.
EDIT: Hittade en bild på internet från den dagen! : https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjCU4ubzhB3zlXqfi6OdPOb2SM9OvkYsMKQL_qTTj4h5CdXlEK4Ddbu3dbkYPte3OrdGTK4bB7n0yBlAryyCbVVGIxXfpEAOYN7XUCG8PmOIyRx2ME0iYK07arpVvmmUsranntmeYgRA17x/s1600/DSC06683.JPG
Kan ni hitta mig i hopen av smurfar? ;)

Lördag kväll återvända jag till Devonport för andra men inte sista gången i veckan. Efter en grekisk sallad tillsammans med med tyskar fick jag äntligen sällskap av en helt normal svensk då det var dags för "Movie in the park". Film på storskärm i parken helt enkelt. Ha picknick på kvällen samtidigt som en film visas liksom. NZ-filmen "Boy" var den som de visade denna kväll, helt okej, men inte mega. Var en ny upplevelse att se film i parken, men det var riktigt trevligt. Mycket, mycket folk (i alla åldrar) var där, syns tyvärr inte på de kassa bilderna.


Auckland City once again. Sett från hamnen i  Devonport  den här gången.


Efter det for vissa av vi som hade samlats i parken vidare till en bar i Devonport, däribland jag. Och här kommer det otroliga: För första gången i mitt liv drack jag en öl som jag faktiskt uppskattade och tyckte om! Jag tror jag håller på att bli en man.
Hur som helst så skulle en av tyskorna nödvändigtvis bada mitt i natten. Jag var en av två som inte lyckades övertalas. Blev faktiskt en riktigt trevlig kväll! Dels för att jag börjar lära känna folket bättre, och dels för att det inte blev lika mycket tysksnack då en till svensk kom in i bilden. Och självklart även för att vi fick hämnas genom att prata svenska!


Söndag återvände jag för tredje och sista gången till Devonport. En riktigt härlig heldag på en underbar strand. 

Utsikt från stranden sett från vänster...

Rangiototo Island (vulkan)


...till höger.

Bakåt.

Vårt place.

7 kommentarer:

  1. Fina bilder!! Förstår att det känns bra att få prata lite svenska oxå. Du har helt rätt, tyskarna finns precis överallt. Är bara LITE avis...utflykter,sol,bad...Du kan väl kolla om det finns något ledigt jobb som distr.sköterska på NZ? Byter gärna 28 grader kallt och färdas ut och in hos folk, påbyltad som en Michelingubbe, mot värme och något lättare klädsel! Kramar från modern

    SvaraRadera
  2. Haha! Ska kolla upp det. ;) Men snart blir det ju kallare för oss medan det blir varmare och bättre för varje dag som går (typ) för er. Så om du håller ut ett tag till så blir det nog skönare på hembesöken. :) Kramar!

    SvaraRadera
  3. Nu har jag tagit mig tid (har egentligen inte tid nu heller men strunt i det nu!) att läsa igenom heeeela din blogg, du verkar ha det fantastiskt där borta! Har du hittat en favoritöl så ska du nog lära dig att dricka vin snart också, det är inte förrän då du blir en man på riktigt. ;) Ser framemot att se och läsa mer, ta hand om dig! Kram

    SvaraRadera
  4. Det var bra jobbat Frida! Roligt att ha dig på besök!:) Haha, skulle inte tro det. Vin är inget som dansar tango i min gom, som handledare Joel skulle ha sagt. Kommer knappast vara inom snar framtid heller! :D Men men, då får jag väl nöja mig med att vara pojke då ett tag till. Är väl bra det också. Hoppas det är fortsatt bra i Svalöv!:) Kramar

    SvaraRadera
  5. Roligt att se hur härligt det verkar vara down there... Hoppas du lär känna svenskan lite mer, det är säkert kul att ha nån å snacka schwenska me! Vi får höras snart igen på, kanske imorgon bitti (ikväll för din del)? Jag kan logga in på Skype kl 9:30, är det för sent? kraam!
    Ps, man eller pojke, du är Robert och det är det bästa! ds.

    SvaraRadera
  6. Jå he är skönt att prata schwenska emellanåt! :) Synd bara att man inte har någon att prata pitmåle me. ;) Oj, såg det lite försent. Men skulle ändå bort så det passade inte så bra.. Nu passar det ypperligt för min del, men då är väl såklart inte du vid datorn. Klockan är halv 11 lördagmorgon för er. Haha men åh vad snällt Hanna, vilka värmande ord du delar ut! :D Tack!

    SvaraRadera
  7. Va roligt att det uppskattas! Och roligt att du kommenterar. Jag ser ju dock inte skillnaden som du pratar om, men det beror väl på att jag ser henne varje dag, hela tiden. Får väl försöka lägga upp nån film då och då...

    SvaraRadera

Skriv gärna något här nedan - det är alltid fint att få någon slags respons. :)