för att bli from och vis

...i syfte att bli from och vis.

torsdag 3 februari 2011

Snapper!

Har börjat med mitt arbete nu de tre senaste dagarna. Denna dagen var dock den första som var likt en vanlig dag kommer vara för mig. Idag började nämligen barnen skolan ("på en torsdag!?!?" - tänk Johan Glans, Erik vet vad jag menar ;) ). Sean (fadern) börjar inte om sitt arbete förens imorgon, så han har varit med idag och hjälpt till, eller vad man ska säga. Han och Sharron försöker att lägga över mer och mer ansvar på mig, tills det verkligen är på riktigt, vilket det så gott som kommer vara imorgon. 

Den rutin jag började idag och hoppas kunna komma in i snabbt är alltså att lämna två av barnen på skolan vid 8-9-tiden på morgonen. Sedan ledig fram till 3 då de ska hämtas från skolan. Efter det - mellanmål. Läxor ska göras, är de färdiga med det så kan lite vad som helst hända. Men någon slags aktivitet ska jag försöka koka ihop. Sedan vid halv 6 är det dags för mig att börja med mat. Efter maten är det inte så mycket kvar på schemat, för då börjar det bli läggdags. Det är ju dock en procedur i sig, som innehåller många men ack så värdefulla steg. That's about it. Sen ska det tvättas lite kläder emellanåt också.

Idag efter att vi lämnat barnen vid rätt klassrum på skolan for jag och Sean ut och fiskade. Tyvärr hade jag ingen kamera med mig, så jag kan inte ge några bildbevis. Ni får helt enkelt tro mina ord. Det var riktigt roligt och händelsefullt! Vi for ut en bit ur viken, där en hop med fåglar hade samlats för ett möte. Det var intet för inte detta möte var sammankallat, nej, detta hade en speciell anledning. Anledningen stavas FISK. De var ute efter fisk. Med andra ord, där fåglarna är, finns även fisken. En art som heter Kahawai som är väldigt vanlig plaskade på som galningar vid ytan, så det var inget problem att veva in en - på första kastet! Vi fick ganska snabbt 5 av dessa, alla kring kanske 2 kg och 40 cm om jag skulle gissa. Dessa använde vi sedan som bete för att fånga de som vi egentligen var ute efter: Snapper! Vi åkte ut en rätt bra bit i havet, la ankar, och fixade betet. Sean hade tidigare farit till den lokala fiskeaffären för att köpa frusen fisk (i någon slags tjock klump) som användes för mäskning. Snappers (hur säger man "Snapper" i plural?!) ligger oftast nära botten och lurar, så därför används en teknik som typ som pimpling. Man firar helt enkelt ner linan till betet når botten, och håller den där tills någon fisk  hugger. På detta sättet fick vi kanske 1 eller 2 snappers som vi behöll (måste vara över 27 cm för att vara laglig att behålla).

Den stora fångsten fick vi istället med långlinan. Detta är en lång lina (!) som man sänker ner till botten med bete fasthängt med jämna mellanrum på denna lina. Sedan väntar man kanske i 30 min för att sedan plocka upp linan igen. Med denna följde det med totalt 10 snappers upp som vi behöll, och ytterligare ett par som kastades tillbaka. Med denna lina följde även en haj upp! En hammarhaj, kanske 1 och 40 lång. Spänannde! :D Den var intrasslad rejält i linan, men återgick till havets djup efter lite uttrassling. 

Vid denna tid var det dags att återvända till land igen, för att hinna tillbaka i tid till att hämta barnen på skolan.

Har fått veta att jag ska göra introduktionskursen nästa vecka. Ser fram emot den. :)

Ha det bra tills vidare! Har hört att sparkföret är guld nu i Piteåtrakten! Ta vara på det! ;)

//Robert

En liten snappare! Obs, inte min bild!

4 kommentarer:

  1. Wow! Häftigt att fiska haj! Robert, jag känner hur mina livsupplevelse-poäng minskar drastiskt i förhållande till dina! Men vad gör det. Saknar dig broder! Kram och hälsa värdfamiljen

    SvaraRadera
  2. Snappare är ju ascoola! Liknar Reekfish från TLOZTT. ;)

    SvaraRadera
  3. Så kul att du skriver! Vågade du plocka bort fiskarna från kroken själv? Det var modigt i sånna fall, hade jag inte vågat. Hoppas familjen är snäll mot dig!
    /Julia

    SvaraRadera
  4. Visst är det Hanna!! :D HAHA! Säg inte det, du har ju gjort en massa saker som inte jag har, t ex slagit ut tänder å grejjer. Men i vilket fall som helst så är det ju tur att det inte är det som räknas i slutändan. :) Saknar dig också systeryster! Ska försöka komma ihåg att göra det. :)

    Ja men eller hur!? Haha det har jag inte tänkt på (kommer inte ihåg hur dom ser ut), men jag litar fullständigt på att det är så. Vem har rätt att uttrycka sig om saker i det spelet om inte du, liksom? Väntar för övrigt med spänning på ett brev från de Svenska vidderna ska dyka upp i den 'amerikanska' postlådan utanför huset!! :D

    Julia, vilket konstigt namn du har! :D Men jag tänkte säga detsamma, roligt att du kommenterar! :) Nja, inte riktigt, jag fuskade och använde en handduk som skydd. ;) Vore roligt att Skypa någon gång Jullan.

    SvaraRadera

Skriv gärna något här nedan - det är alltid fint att få någon slags respons. :)