för att bli from och vis

...i syfte att bli from och vis.

måndag 28 februari 2011

Biler från Coromandel

Coromandel var verkligen otroligt vackert! Är svårt att fånga skönheten i naturen på bild, måste liksom upplevas! För att få en uppfattning om vart vi var:


Visa större karta

Coromandel är alltså en halvö, och vi var på den östra kusten. 

Men, här kommer bilderna.

Från bilturen, ringlandes  upp i bergen.


Åkte dit med en minibuss som Au Pair Link hade organiserat.

Stranden vid campingplatsen. Bilderna gör i det här fallet inte verkligheten rättvisa. Vill återigen poängtera det.

Stranden hette "Hahei Beach".


Campingplatsen. 

Lördag kväll for vi till tidigare omtalade "Hot Water Beach", ca 10 min bilfärd från vår campingplats. På det område där alla människor är kan man alltså, när det är lågvatten, gräva i sanden varpå varmvatten kommer upp. Vattnet filtreras upp genom sanden från två underjordiska sprickor som ligger nära varandra. Vattnet kan bli så varmt som 64 grader!



Observera surfare! Tjockt med coolt.

Själv, grävde jag bara ner fötterna i varma vattnet, tog inget rejält dopp. Men det var en frän upplevelse kan jag lova! Några få centimeter under marken och man brände sig! 


Vi från Au Pair Link som var där. 
Platsen förde tankarna till 'The Legend of Zelda: Wind Waker'...
Stranden söndag förmiddag i väntan på en kajakutflykt. Påbörjade en sandövergrävning av mig själv...
...som andra fick för sig att avsluta! Vilken fräckhet! 
Kajakutflykt på G! Tog ca tre och en halv timme och förde oss till Cathedral Cove och två öar en bit ut i havet. $95 gick kalaset på.
Guiden berättade en lång historia om hur det kunde komma sig att bergsväggen såg ut sådär. Handlade om någon vulkan, 800 miljoner år sedan (eller var det 8000?), vatten och vind. Mer detaljerad kan jag tyvärr inte vara (jag var för upptagen med att ta bilder och vara förundrad över utsikten).






Hej. :)
Framme vid Cathedral Cove! :D
Här sitter vår guide och gör varm choklad till mig. Fint. 
Sikten ut genom Cathedral Cove mot andra stranden.
Sikten mot stranden där vi gick i land. Bör ju även tilläggas att en del av andra Narniafilmen spelades in här! 

Yääää! 
De två öarna som man ser ute i havet på den här bilden var våra nästkommande destinationer. Därefter återvände vi till Hahei Beach.
Dessa öar var inte helt oväntat forna vulkaner, vilket på något sätt förklarade de märkliga stenformationerna som fanns runt omkring. De såg ut lite hur som helst, men denna i bakgrunden tog nog ändå priset!



Innan vi var i land hade vi även fått ett par historielektioner om Nya Zeeland, relaterat till Hanhei. Vissa mer intressanta en andra. Utflyckten rockade då verkligen stjärt! 

Mitt Nya Zeeländska nummer är förresten: +6421579353
Om ni vill Skypa är det dit ni ska skicka! Skriver ni på internet så ser jag det ofta för sent nämligen. Hanna, känn dig träffad! ;) 


8 kommentarer:

  1. Vilka biler! =)Så sjuukt vackert! Kan ju inte finnas mycket på denna jord som slår detta i naturupplevelser...varm choklad, var det kallt att paddla? Har du google talk på telefonen? Här är det plusgrader och strålande sol, så det känns äntligen som vår. Nu blev det lite oväntat tyst i köket, ska gå och se vad Nelia har hittat på....vi får höras snart! Kram

    SvaraRadera
  2. Yeah, Det ser ju wünderfull ut! Kul att du nämnde Wind Waker. Jag fick nämligen ett så sjukt stort sug efter att spela det igår. Var dock tvungen att redigera klart CMiT-filmerna (som jag ska lämna in om 40 minuter). vet dock inte vad jag ska göra för pengarna. DET rockar inte stjärt.. i-landsproblem FTW! Jag slår btw vad om att den första bilden är på slätten där Legolas, Gimli och Aragorn springer varpå Legolas säger något fruktansvärt coolt såsom: "Solen är röd. Blod har spillts ikväll". Poetiskt..

    SvaraRadera
  3. Firar man gudstjänster i cathedral cave?
    Hörde just att Erik myntat uttrycket rockar stjärt, han är här och packar kablar ;)
    Hur menar du med "om ni vill skypa är det dit ni ska skicka"?
    /Julia

    SvaraRadera
  4. Overkligt vackra bilder! Passa på och njut här och nu, du som är mitt i sagolandskapet. Vi stackare i den kalla Norden får "bara" titta på bilderna. Fast det är inte fy skam det heller måste jag säga.
    Jag undrar som Julia hur man skickar till det numret? Kan man gå in på Skype och ringa därifrån?? Godnatt/godmorgon!

    SvaraRadera
  5. Lina: Nej den tanken har slagit mig också! Men det bästa är ju att det finns så mycket mer att upptäcka! :) Det var inte kallt att paddla, varför de serverade varma drycker på stranden får du ringa och fråga dem om. Jag bara tackade och tog emot. Det var rätt najs faktiskt ;) Nej, Google Talk finns inte på min telefon. Ja jag hörde ryktas om varmare väder i Piteå! GÖTT! :D Haha, spännande. Hörs. :)

    Erik: Aaaah, våra tankar ÄR verkligen ihopkopplade! Allting pekar ju på det! Bevisen talar sitt tydliga språk! Haha, lägg undan dom till du kommer på vad du vill ha! :) Dolly kanske? Hahah, tillåt mig att ge den repliken stämpeln "episk"! Och ja, det var säkert där det var. ;)

    Julia: Haha, varför tror du att man skulle göra det?! Pga namnet? Och svaret är nej, nix, icke sa Nicke. Åhå, som test innan ni far eller? :) Och ja, han myntade det. :) Ja men Hanna har någon gång skickat sms där hon skrev att hon ville Skype'a just då. Men eftersom jag inte använder min gamla mobil med mitt gamla nummer såg jag inte det meddelandet förens dagar efter, och då är det ju liksom försent. Så om ni vill nå mig direkt så är det till det numret ni ska skicka. Det är endast då jag ser det direkt. Då kan ni skriva: "Hej Robert, jag vill Skype'a med dig nu." Och om jag har möjlighet så kan jag sätta mig vid datorn då. Fattar du? Och förresten, det är en bra idé att du tar bort mig från KRIK-gruppen i din telefon. Får fortfarande sms om samlingar, och tror inte det är så ekonomiskt smart av dig, även om jag vet att du hoppas att jag en dag inte kan hålla mig längre och tar första bästa flyg till Stockbäcken. ;)

    Mamma: Jag försöker, jag försöker! :) Så bra att det uppskattas! När jag kommer hem kan jag visa alla bilder någon gång. :) Alltså det är inga konstigheter att skicka till det numret. Det är ett nummer som alla andra, förutom att du måste slå in landsnumret, vilket för Nya Zeeland är 64 (enkelt att komma ihåg då Sveriges är 46. Ja du kan ringa till vanliga nummer från Skype, men det kostar ju. Godnatt! :)

    SvaraRadera
  6. Men alltså, repetera: Jag kan alltså skicka sms från Skype till det numret, som är ett mobilnummer, utan att det kostar något? What? Det verkar ju osannolikt! BRa alltså!

    Vilket paradis, wow!!! Så roligt att du får va med om dessa platser, håller med mamma, njut av stunden, vem vet nästa gång du får se något liknande?

    Själv är jag hemma från jobbet idag, på grund av min vanliga magkatarr. Det har varit väldigt bra väldigt länge nu, så jag klagar inte! Jonas ska förhoppningsvis köpa omeprazol åt mig efter jobbet. Har inte förtäljt honom detta än, men ska snarast göra det. Inatt drömde jag att en björn lyckades ta sig in i garaget i Böle genom att krossa fönstrena. Men (som vanligt i mina drömmar) så räddade jag situationen. Kommer inte ihåg hur just nu, haha.

    Vi saknar dig här i sverige land! Ett år går fort, det har redan gått en tolftedel. :) Kraam på dig!

    SvaraRadera
  7. Men HALLÅ!? Är ni tröga eller?! :D Nej, det numret är inget magiskt nummer som ni kan skicka sms till via Skype! Såvida inte de har lanserat någon ny tjänst alldeles nyss som jag inte är medveten om. Jag gav er bara det numret så ni kan nå mig snabbt, om ni skulle vilja det. Har ingen bindning till Skype. :)

    Paradis var ordet! Och ja jag ska försöka njuta ut det mesta av det hela! :)

    Åh. Typiskt. Tycker det där eländet kan försvinna för gott, och det illa kvickt. Hahah! Hanna, det är alltid lika underhållande att höra om dina drömmar! :D

    Saknar alla er också! Jajjebox, snart är jag hemma igen!:) KRAM

    SvaraRadera
  8. Åh, jag VISSTE att jag kände igen bilden från Narnia! :D Så sjukt coolt att du har varit där!

    SvaraRadera

Skriv gärna något här nedan - det är alltid fint att få någon slags respons. :)