för att bli from och vis

...i syfte att bli from och vis.

måndag 28 mars 2011

...och DÄR var sviten bruten!

Sviten rubriken syftar på är inte vilken svit som helst. Nä du. I snart 15 år hade jag nämligen hållit mig från att spy, helt och hållet. 15 år utan att fly till toaletter eller handfat i panik. 15 år av en mage i balans. Jag minns dock senaste tillfället som igår: Jag var 5 år och mådde inte så bra i magen en kväll när jag skulle gå och lägga mig. Tre gånger under natten fick jag stiga upp från sängen och slänga ur mig lite maginnehåll bestående av både det ena och det andra. Och efter den tredje gången så sa jag för mig själv, "nä nu får det räcka! Det här är sista gången jag spyr på... på minst 10 år till!"

Åren gick och jag glömde så sakta bort hur det var att spy. Jag skröt för mina kompisar hur bra mage jag hade som aldrig hade behövt spy på så länge. Men så en dag, dvs 28/3 2011, dvs idag, vaknade jag upp med en mage som inte var så nöjd med sitt fysiska tillstånd. Det kan Ylva Andersson intyga om. Sedan är resten historia. Två gånger nu idag har kastat upp. Tror att jag drabbat av den hemska magsjukan. Jo, det är synd om mig.

Anledningen varför jag bröt min inte-spy-svit är jag dock helt klar om. Avsaknaden av dagligt intag av blåbärssylt. I hela mitt liv har jag ätit en sked blåbärssylt i filet till frukosten. Det har hållit min mage i balans - inga som helst tveksamheter. Men nu när jag bor i Nya Zeeland, nä, då går ju inte det, för här finns ingen blåbärssylt att få tag på. Jo, det är synd om mig. Så! Föräldrar! Någon! Skicka hit en burk blåbärssylt på stört! Snälla!

Visst är det härligt att få läsa om lite spya? Tänkte att jag behövde en kontrast mot mina tidigare glada inlägg. Jag menar, det är ju ändå väldigt sorgligt att en sådan fantastisk svit bryts. 15 ÅR! Har svårt att tro att jag gör om det igen. Men jag ska göra mitt bästa. Och har jag fortfarande inte spytt när jag fyllt 35 år så ska jag har ett stort kalas, rekordet till ära. Men som sagt, för det behöver jag en burk blåbärssylt eller två.

Krya på mig, jo tack. :)

7 kommentarer:

  1. Aaaahrrrgh, magsjuka är det värsta som finns! Hellre influensa i två veckor än magsjuka i två timmar, brukar jag säga.

    SvaraRadera
  2. Haha, mycket väl myntat ordspråk! Om man kan kalla det det. Men ja, jag är beredd att hålla med. Huvvaligen!

    SvaraRadera
  3. Njaasi, jag tycker det är rätt skönt att få lägga en pizza eller två. Det håller kroppen i form och psyket i balans! ;)

    SvaraRadera
  4. Erik! Vilken planet kommer du ifrån egentligen!? :O

    SvaraRadera
  5. Blåbärssylten...kan ju va det... Hur möjligt tror du det är att skicka en burk med posten? Har du nåt tips på hur man kan ska göra i så fall?

    SvaraRadera
  6. Tror absolut att det är möjligt. Slå in den ordentligt i ett paket och skicka som postpaket med med Posten. Frågan är ju om de tillåter en burk sylt komma in i landet. De är nämligen väldigt noga med det där. Det här med att det inte får bli nå rubbningar i ekosystemet. Men jag tog ju in en burk hjortronsylt i min resväska när jag kom hit, så det borde ju gå. :) Sylt som sylt liksom.

    SvaraRadera
  7. Hej Broder. Hoppas du mår bättre nu när det gäller magjsukor!

    Jag har också en downig period nu så jag känner med dig. Kulturkrock, här också! Och diverse annat. Det kommer säkert kännas bättre snart ska du se. Livet är som vanligt upp och ner!

    Har sjungit på gudstjänst i Ä-red och en sång gick såhär. Kanske den kan muntra upp lite?

    Bakom molnen, skymtar solen
    Bortom mörkret finns det ljus
    Mitt i svåraste av stunder finns det hopp.
    Och där molnen skymmer solen, och där mörker täcker ljus,
    kom ihåg vad Kristus en gång gjort för dig

    Ljuset övervann allt annat
    Mörkret måste lägga sig
    Kärleken övervann rädslan
    Ingenting att frukta mer
    Han som krossade all ondska,
    minns Han bor ju ock i dig
    Och där molnen hopar samman
    finns det ljus

    SvaraRadera

Skriv gärna något här nedan - det är alltid fint att få någon slags respons. :)