för att bli from och vis

...i syfte att bli from och vis.

torsdag 10 mars 2011

På besök i Fylke

Jag har fått grov kritik från min kära syster Hanna för att jag inte uppdaterar tillräckligt ofta. Och det kan jag väl hålla med om. Ska försöka bättra mig på den här fronten.

Det coolaste jag har att berätta om är tveklöst mitt besök i Fylke eller The Shire, som jag gjorde i söndags. Jag åkte söderut i två timmar i bil med två andra svenskar till Matamata, där de nordligaste inspelningarna av Lord of The Rings har spelats in. Åkte sedan med en guidad buss till en otroligt stor fårfarm. Det var får överallt! Ett par meter från vägen, men det fanns även massa små vita prickar långt borta i fjärran. Mitt i detta land av får hittade vi efter några minuters färd små hobbithålor. Egentligen skulle dessa guidade turer slutat gå i början av mars, eftersom de egentligen då skulle ha börjat med inspelningen av "The Hobbit"
Men på grund av jordbävningen i.Christchurch så har inspelningen skjutits upp, då Peter Jackson (regi) och hans team tydligen ville vara med och hjälpa till i arbetet kring katastrofen. På grund av detta kunde turerna ut till Frodo's bostad fortsätta ett tag till. Och tack vare den kommande inspelningen så var ju också allt iordningsatt. De har byggt upp Fylke som det en gång var, all scenografi var på plats. Så det var verkligen som att vandra omkring i filmen! Riktigt coolt! Utöver det hade vi då en guide som berättade "behind the scenes-fakta". Visade vart Gandalf och Frodo kom inridande i byn, vart det var han sköt iväg fyrverkerierna, berättade om hur de gått till väga med olika delar av inspelningen. Visste ni t ex att trädet som är över Frodo's hus är fake? De kapade ner trädet i Matamata i flera delar, tog det till inspelningsplatsen, och klistrade ihop det igen. Applicerade grenar för att sedan importera löv från Asien och lappade på dem en efter en. Allt för att matcha Tolkiens berättelse. 

 Tyvärr kan jag inte publicera bilder från kalaset då jag skrivit kontrakt på att jag inte ska det. Det är förbjudet att lägga upp bilder på Facebook, bloggar osv på grund av den kommande inspelningen.


Annars så rullar livet på. Sommaren håller tyvärr på att gå mot sitt slut. Det har blivit lite kallare. Så jag försöker ta vara på all värme som finns kvar! Ser inte fram emot vintern med det oavbrutna regnet som tydligen väntar! Och att bero på vintern! Jag tänker såhär: kommer det regna mycket, vad ska jag då göra på dagarna? Då tänkte jag att jag kanske kunde studera något! Alltså på distans, från Sverige. Många universitet har ju sommarkurser, alltså under den period det är som skitigast väder här. Vore inte det en bra grejj att göra? Det håller mig sysselsatt under dagarna (i alla fall till viss del), och så får hjärnan arbeta lite igen. Liksom tänka på riktigt, istället för att bara tänka på lunchlådor. Frågan är bara vad jag studera!? Och det är bråttom! Sista anmälningsdag är om 5 dagar! Förslag mottages gärna! Eller nej stryk det - ge förslag, det är en order!
Här är en lista på kurser på Umeå Universitet:
http://www.umu.se/utbildning/program-kurser/sommarkurser/


8 kommentarer:

  1. jag kan ju säga som så att jag stämmer in i din systers klagan! fast nu skulle du ju skärpa dig med bloggandet... och det är ju bra!:)
    sen så kan jag ju inte bli annat än avis när du säger att du har varit på en fårfarm!!! himlen på joden typ;) bilder??:D eller ingick farmen i kontraktet?

    fotbollshistoria, människan och växterna,Flash för grafisk design. Det fanns ju inte megaroliga kurser på distans om man säger så..

    men hoppas du hittar någon som passar!:)

    ha det fint!:)

    SvaraRadera
  2. Finns två filosofikurser sommaren 2011...

    Kritiskt tänkande, 7.5 hp
    Etik, 7.5 hp

    ...need I say more? ;)

    Kritiskt tänkande-kursen är bra grejer. Etik/moralfilosofi kan också vara intressant, men de etikkurser jag har läst hittills (i Umeå) har undvikit den i mitt tycke mest relevanta metaetiska frågan om hur moralen är förankrad i verkligheten och varför exempelvis mänskligt välbefinnande är gott (något som t.ex. hedonistisk utilitarism förutsätter), vilket irriterade mig en aning. Fast det är ändå ganska bra grejer, man får lite koll på olika etiska teorier och sånt. Det är faktiskt inte så tråkigt som det låter. Enligt mig alltså. Kritiskt tänkande-kursen är dock bättre. Fast man kan ju läsa båda om man vill läsa på helfart. :)

    Om det inte är högskolepoäng du är ute efter så finns det gott om föreläsningar du kan sitta och nöta, i ämnen som gissningsvis är intressantare än ovan nämnda (om du tycker att "Kristen på goda grunder" är en intressant bok).

    SvaraRadera
  3. Förresten, så SJUUUUUUUUUUUUUKT coolt att du har varit i The Shire! Jag blir nästan tårögd av avundsjuka.

    Att du inte får publicera bilder, betyder det att du faktiskt har bilder? Bilder som man kan få kika på någon gång i framtiden? Säg ja! Säg ja! Säg ja! :)

    SvaraRadera
  4. Magda: Haha ja jag tänkte på dig när jag åkte igenom fårlandkapet! Inte minst när vi efter själva turen till hobbithålorna fick se när de rakade av ullen från ett får, samt fick mata små lamm med mjölk ur nappflaskor! ;) DÅ tänkte jag, "oj oj oj vad avundsjuk Magda skulle vara om hon visste vad jag gjorde nu!" ;)

    Ante: Haha! Nä du behöv int säj nå mer. Dessa två kurser var några av de som intresserade mig. Och säger du att 'Kritiskt tänkande' är bra så är det väl så! Ska ta en närmare titt på den kursen. Tack för svar. :) Vad menar du med "föreläsningar som jag kan sitta och nöta", vart hittar jag dessa?

    Och ja, sjukligt coolt, eller hur!? :D Ja det betyder att jag faktiskt har bilder! Som du absolut kan få kolla på! :) Kan kanske skicka ett email med ett par bilder om du vill? För då är det ju fortfarande privat bruk, så det borde man ju få tycker jag. Dock så tog batteriet till kameran slut halvägs in i turen! Fatta arg jag blev på mig själv då jag såg batteriikonen börja blinka rött. Men jag hann ändå ta kort på det mesta väsentliga. Enda som jag känner att jag saknar är närbild på Bag End (Bilbo och Frodo's hus).

    SvaraRadera
  5. :)

    Jag rekommenderar William Lane Craigs "Reasonable Faith" och "Defenders": http://goo.gl/VMqrO

    Jag har också en ständigt växande samling föreläsningar, debatter och liknande här lokalt. Den är dock i behov av viss sortering, men du skulle kunna få tillgång till den ändå om du vill.

    SvaraRadera
  6. Aah, nu blev jag ruskigt avundsjuk! Extremt så mycket ballt Robert, och tack för mailet! :D Jag fick plötsligt ett otroligt sug efter filmen jag ;)

    SvaraRadera
  7. Andreas: Okej, ska ta en titt på dom någon gång. :)Åhå, är det grejjor du har köpt eller? Är de "fysiska" eller har du dem på datorn?

    Erik: Men jag med!! Och på att sträckse alla filmer, extended version! Tror inte ens att jag sett förlängda versionen av någon film, vilket rent ut av är skamligt. Ska tydligen vara mycket bättre. Guden sa: "har man sett extended version går man aldrig tillbaka till vanliga versionen".

    SvaraRadera
  8. Allt är digitalt och det mesta är oköpt.

    SvaraRadera

Skriv gärna något här nedan - det är alltid fint att få någon slags respons. :)