för att bli from och vis

...i syfte att bli from och vis.

onsdag 27 april 2011

BYM Easter Camp 2011

Så nu är jag igång i arbete igen efter långhelgen som för mig innebar läger. Ett läger som skulle komma att visa sig slå alla mina förväntningar. Ett läger som helt enkelt rockade rätt hårt.

Easter Camp nere i Hamilton, på Mystery Creek Event Center var ett storslaget sådant. Som jag sagt tidigare är det ganska mycket större än jag är van vid. 4300 deltagare gästade lägret detta år. "BYM" i rubriken står för Baptist Youth Ministries, lägret är alltså uppbyggt av ungdomsgrupper i Baptistkyrkor runt om i landet. Man kan alltså inte fara till det här lägret helt själv, utan måste tillhöra en kyrka som gemensamt åker dit. Gruppen följs sedan åt mer eller mindre under hela lägret (sitter tillsammans på möten, äter tillsammans). Det var väldigt spännande och även nervöst när jag åkte till WBC 5 på torsdag eftermiddag, eftersom jag egentligen inte kände någon som skulle dit. Hade pratat lite med några som skulle dit, men inte mer. Från WBC var vi kanske 50 som åkte, och alla där kände ju i princip varandra, förutom jag som inte kände någon. Men ensamhetskänslan försvann kanske inte helt konstigt mer och mer i och med lägret fortlöpte. Lärde känna fler och fler folk, och kände mig till slut nästan som en i gruppen. 

Men lägret ja. Mycket hände under dessa fem dagar kan jag lova! Upplägget var mer fritt än de läger jag vart på tidigare. Enda obligatoriska var morgon och kvällsmöte, däremellan kunde man hitta på vad man ville. Det var sport-turneringar som pågick, där man tävlade med sin ungdomsgrupp. Volleyboll samt fotboll på fredagen, "netball" (typ basket) och touch (rugby) på lördagen. Olika seminarier började klockan 16. Sen fanns det massor olika aktiviteter runt om på området som man kunde sysselsätta sig med. Paintball, water slide, golf, Luftlandet-inspirerade grejjer. Filmer visades, det fanns en skatepark, en byggnad för retreat, en scen där bl a talangjakt pågick under dagarna. Sen fanns "The Village" där man kunde hänga, med cafén och försäljningstält. Efter kvällsmötena var det konserter med olika band som spelade. Så ja, det fanns mycket att sysselsätta sig med om man ville på Easter Camp.

Mötena var ändå höjdpunkterna på lägret, enligt mig. Var till en början skeptisk till dem. De var inte som möten jag är van vid. Det var liksom mer power. För på mötena var det inte bara predikan och lovsång, nä här var även tävlingar/lekar, dansföreställningar och spex, vilket jag tycker hör hemma vid andra tillfällen än under själva mötet. Men jag började ändå så smått uppskatta dessa inslag i sammanhanget, och bra predikan + fantastisk lovsång vägde sedan upp det hela till en bra balans. Bäst av alla som talade var helt klart en snubbe som heter Mike Pilavachi. Var som att sitta på en stand up-show, jag satt och skrattade i ett, och i slutet kom det fram ett tydligt och bra budskap av den fantastiska berättelse han just berättat. Mycket underhållande man, som är 53 år och oskuld.
Lovsången var också som sagt fantastiskt. Nummer ett på lägret skulle jag vilja säga. Väldigt mäktigt och starkt när 4000 pers i en arena står upp och hyllar Jesus i sång. Helige Ande var mycket aktiv under hela lägret, men speciellt under sista kvällsmötet (såklart), vilket gjorde att det höll på ändå från 7 till 11.

Har inga bilder från lägret, tyvärr. Tog medvetet inte med mig någon kamera, eftersom jag inte ville riskera att få den stulen. Tält (som alla lägerdeltagare sov i) är nämligen inte så värst låsbara, och jag fick veta innan lägret att stölder av elektronikprodukter har varit ett återkommande inslag under tidigare läger. 

Nu ska jag börja dra mig mot sängen för ett avsnitt Band of Brothers, mest troligt. Var alldeles för länge sedan jag skajpade med någon av mina kära syskon. Borde åtgärdas snarast.

7 kommentarer:

  1. HEJ ROBERT
    GÅ IN PÅ SKYPE NU
    JAG ÄR DÄR!!

    SvaraRadera
  2. HEJ HANNA
    JAG GICK IN PÅ SKYPE NU
    DU VAR INTE DÄR :(

    Såg det lite för sent antar jag.

    SvaraRadera
  3. Verkar ha varit ett kickassläger det där! Minns tillbaka min ungdoms Frizon, som var åt samma håll, fast inte lika vilt ändå verkar det som...
    Lärde du dej nåt nytt matnyttigt då? Kram och Skype snart!

    SvaraRadera
  4. Hmm, var det inte alldeles för länge sedan du skajpade med dina gamla föräldrar oxå?
    Fantastiskt med lägret, svårt att föreställa sig hur stort det är, har ju inget att jämföra med precis...Kram, vi hörs hoppas jag!

    SvaraRadera
  5. Det var det verkligen! Frizon? Det vet jag inte om jag har hört talas om? Finns det kvar? :) Lärde väl inte mig jättemycket, var mer upprepning av saker jag redan hört. Målgruppen är ju mer skolungdomar.

    Mamma: Helt klart, utan tvekan! Är i princip jämt för länge sedan. Men t ex Julia har jag bara Skypat med en gång sen jag kom hit.. Ja, du kan få se på en DVD från lägret sen när jag kommer hem. ;)

    Kram!

    SvaraRadera
  6. Å, då leder jag ju över Julia iaf... vi har ju faktiskt skypeat TVÅ gånger.
    Usch, skäms på mIG!"! Vill ju egentligen prata mer ofta, att det ska va så svårt?!!?? SKÄRPNING

    SvaraRadera

Skriv gärna något här nedan - det är alltid fint att få någon slags respons. :)