för att bli from och vis

...i syfte att bli from och vis.

torsdag 28 juli 2011

Filmfestivalen i Nya Zeeland

Jo, för där har jag varit. Idag faktiskt. 


Såg två filmer, båda vilka hade tagit hem priser i årets filmfestival i Cannes. Så det lät verkligen lovande. Och nog tyckte jag att de levererade alltid. Både "Le Havre", och "Martha Marcy May Marlene" (tungvrickare jamen nanting!). Någon recension kommer jag inte göra, räcker med att säga att de var mycket sevärda. 

Det häftigaste under hela dagen var inte filmerna, utan det var faktiskt biografen i sig. The Civic Theatre på Queenstreet - maken till biograf har jag aldrig varit med om. Shit alltså. Den är lite gammaldags, byggdes 1929. Vilken skönhet alltså! Och vilken atmosfär. När de släckte ner ljuset i salongen visade sig taket som en stjärnhimmel. Skulle kunna tro att man satt utomhus. "Moln" rörde sig sakta framåt, och ibland kunde man till och med se stjärnfall! Jag satt och tänkte det, bara att få komma hit och få sitta i den här biografen är ju värt biljettens pris. Sen stod det också det i beskrivningen av biografen i festivalkatalogen: "This insanly glorious picture palace testifies to an era when just going to the cinema was in its own right  worth the price of a ticket." Imponerande var det. Hade kunnat bjuda på bilder, men nu var det ju förbjudet att ta bilder i biografen på grund av upphovsrättsliga själ, så vågade inte ta fram kameran. 

När jag kom hem idag hade jag även fått med mig ett exemplar av dokumentären "Foo Fighters: Back and Forth". Har inte sett den men har hört att den ska vara bra. Ovanligt av mig att köpa film. Men plötsligt händer det.



Stressade hem för att hinna på fotbollsträning ikväll. Najs att få röra på sig. Jag är ju trots allt tjock nu, så borde väl ta och börja jobba bort fläsket. ;)

Filmfestivalen kommer jag nog att återvända till. På lördag kväll visas Melancholia, med bland andra Kirsten Dunst och Alexander Skarsgård. Den har också fått bra kritik och vunnit i Cannes. En av höjdpunkterna på festivalen, typ. Så den ska vi se, om allt går enligt planerna. 

Nu börjar det väl bli dags att dra sig till kojs här i Nya Zeeland ("inte gamla Zeeland", som kära fadern Staffan Strand skulle ha sagt. Dålig humor? Jå. Roligt? Haha, ja faktiskt). Gäsp och go'natt! 

//Robert

Ett besök på JB HI-FI är så gott som obligatoriskt när man åker in till
Auckland centrum. Uppmärksammade denna reklam för Zelda: Orcarina of Time 3D
 till Nintendo 3DS (10/10 på Gamereactor!). Tyckte det som de hade skrivit på skylten var lite kul.
Förtroendeingivande källa! 

2 kommentarer:

  1. Jag tror på Richard! Det är säkert Lost-Richard, han hade alltid koll!

    SvaraRadera
  2. Psst, Lost-Richard är inte verklig Erik. Det är fiktion.

    SvaraRadera

Skriv gärna något här nedan - det är alltid fint att få någon slags respons. :)