för att bli from och vis

...i syfte att bli from och vis.

måndag 25 juli 2011

Snowboard!

Har varit uppe i bergen i helgen och åkt snowboard. Riktigt kul! Fast lite avigt. Snowboard i juli liksom, vad hände där?

Vi trippade ner till Taumarunui fredag under dagen. Där har Sharron en stuga som hon äger tillsammans med hennes syskon, om jag fatta saken rätt. Så där hade vi fått tillåtelse att bo under helgen. Vi, som i detta inlägg är pronomen för mig, Linn, Isabell, Line från Danmark, och Bjørg från Färöarna. Stugan ligger ca 1 timmes bilfärd från Whakapapa vilket är en av totalt tre skidanläggningar på berget Mt Ruapehu. Efter en lång bilfärd innehållandes stopp för inhandling av mat för helgen, vilsekörning och Abbamusik kom vi trötta fram till stugan. Mat, elda och Spiderman 3 var vad som i stora drag utgjorde resten av fredagskvällen, innan det var dags att sova. Vi skulle ju nämligen upp kring 6 på morgonen efter. Jag gillade stugan riktigt mycket. Sjukt mysig, och täckena luktade sådär stugaktigt gott som gjorde att en hemmakänsla infann sig hos mig. Att få elda på riktigt var också guld. 



Målet för lördagen var alltså Whakapapa. Vädret var till en början riktigt bra: bluebird när vi satt oss i sittliften för första gången. Blev lite målnigt med regn under ett tag på dagen för att sedan klarna upp och bjuda på strålande sol de sista timmarna igen. Backarna var kanske inte riktigt vad jag hoppats på. De var bra, men inte super. Många enformiga backar, och ofta inte speciellt breda. Sedan fanns det ingen som helst park överhuvudtaget. Och någon skog var det ju inte heller att tala om, snowboardar man på en vulkan så gör man. Dock fanns det höjdpunkter, men såklart så hittade jag dem de sista åken. Min bindning gick nämligen sönder helt när jag var som längst bort från skiduthyrningen som det bara gick, typ. Det var precis då vi skulle börja åka på ett nytt ställe, det brada stället. De hade ju liftar lite överallt, men de hade inte ens en sketen skruvmejsel vid liftarna! Så det var bara att ta sig tillbaka till starten och få en ny bräda innan vi kunde fortsätta. Vilket tog en himla tid. När vi väl kom tillbaka till det brada stället (längst bort i hela liftsystemet!) så hann vi bara ett åk innan det var dags att stänga den liften. Bummer.


Taggade som få - klockan 7:30 på morgonen.

Mount Ngauruhoe, vilket är Mount Doom från Lord of the Rings.
Mount Ruapehu.

Här ser man några av liftarna.




Allt som allt en trevlig dag i backen, även om det var surt att vi inte upptäckte favoritplatserna tidigare. Men det är ju inte mycket att göra åt. Det var roligt att få åka bräda igen. Tog själv inga bilder i backen, men lägger förmodligen upp bilder därifrån då jag fått tag på Lines bilder.
Kvällen spenderades med att mysa i stugan. Vi njöt av varma duschar, åt mat som satt bra i magen, drack glögg (!), planerade inför morgondagen, och spelade gapskratt-framkallande Fia med knuff.


Vi åt frukost, gjorde oss klara och städade ut stugan innan vi drog iväg söndag förmiddag. Åkte till informationsstället i Taumarunui för att få lite idéer om vad vi kunde göra under dagen. Vi ville nämligen inte åka direkt hem, utan gärna hitta på något tillsammans på vägen hem. Den gamla damen bakom disken berättade om ett vattenfall som vi kunde titta på. En timmes vandring som inkluderade vattenfall tyckte vi lät bra, så det var vad vi gjorde. Vattenfallet levererade. Vackert var det.

Yäääääääähh!
Haha. Nä. Skoja. Som tur var, var inte detta inte slutet på vandringsleden.

Trevlig bro. :)


Här hör man hur vattnet dånar på riktigt - "this must be it!" 
NOW we're talking!

Det var helgen det. Den här veckan är jag ledig! Har huset för mig själv fram till och med onsdag tror jag det var. Frågan är nu vad jag ska hitta på i veckan. Är skönt att ta det lugnt och njuta av tystnaden här hemma, men jag vill gärna utnyttja veckan och fara någerst. Göra något fräsigt. Så jag ska sitta ner och fundera nu vad jag ska ta mig till. Om jag bara hade pengar i överflöd så vore det enklare, men nu är ju fallet inte så. Kiwi Experience har ett erbjudande nu på ett av deras pass. I princip hela nordön och sydön för $533, istället för $1235. Galet bra erbjudande alltså. Det passet är billigare nu än passen för bara sydön. Så ska jag åka med Kiwi Experience när jag gör sydön bör jag köpa det här passet nu, innan erbjudandet är slut andra augusti (passet är giltigt i 12 månader). Ska jag åka med Kiwi Experience eller inte beror lite på mamma och pappa tror jag. Om de kommer hit eller inte. Måste nog ta och ha en liten konferens med dem.

Hej och hå. Ha en bra vecka nu folket!

//Robert

2 kommentarer:

  1. Ändå mäktigt, och mysigt...och alldeles... underbart! Tänk vad du får se Robert!

    SvaraRadera
  2. Haha, eller hur! :D Det är lite smått overkligt ibland måste jag säga.

    SvaraRadera

Skriv gärna något här nedan - det är alltid fint att få någon slags respons. :)