för att bli from och vis

...i syfte att bli from och vis.

måndag 4 juli 2011

Paihia

Tjenamoss! Helgen som gått har varit en bra helg för min del. Den spenderades uppe i Paihia och Bay of Islands. WBC (Whangaparaoa Baptist Church) anordnade en tur upp dit för unga vuxna. "Young adult getaway". För att hänga tillsammans som församling, lära känna varandra bättre och bara ha det bra. Vilket blev riktigt lyckat. 45 personer, de flesta mellan 20 och 30 år, begav sig 3,5 timmar norrut till den fina staden.

Vi bodde på Copthorne hotel under helgen, vilket var ett förträffligt hotell. Spa och god hotellfrukost. Fredagkväll (bilen jag åkte i kom dit kring halv 10) spenderades för egen del just i spat. Sköööööönt.

Lördag var det bara att hoppa ur sängen vid halv 8 för att hinna med frukost innan den schemalagda aktiviteten vid 9-tiden. Vissa steg till och med upp för att hänga på låset till frukosten 6.30, för att kunna hinna äta så mycket som möjligt. Tokit värre. Vi åkte i alla fall iväg till ett helkul ställe, ett ställe som tog fram barnasinnet i oss alla. Tänk er Luftlandet, fast lite coolare. Lite roligare aktiviteter. Vad tusan, orkar inte förklara, jag ger er länken till hemsidan istället. http://www.actionworld.co.nz
Trapetsen var häftigast. Högt upp i luften svingade man sig i trapetsen, byggde upp mer fart genom att lyfta benen och sedan kicka tillbaka dem i rätt tillfälle. Nästa sving gjorde man likadant, men efter kicken släppte man taget, färdades genom luften, och tog tag i nästa trapets. Trodde inte jag skulle våga. Såg lite för läskigt ut. Men jag gjorde det och klarade även hoppet från trapets till trapets! Stolt! Avslutade gjorde de flesta som gjorde det med en framåtvolt ner i luftmadrassen, vilket var rätt simpelt. "Lyft-kick-rörelsen" vid fel tidpunkt, så snurrade man automatiskt.

Efter vi hade lekt runt bland alla klätterväggar, linbanor, tarzansvingar och minigolfbanor (och så vidare!) begav vi oss tillbaka mot centrum för en lunch. Hawaii-burgare för min del. Var fritt fram att göra vad man ville för resten av eftermiddagen. Jag hade bokat in mig att göra en båttur, som de hade fixat ett bra pris på. 50 istället för 90 dollar. Det var en båttur med en jetbåt, till "berömda" "hole in the rock". Återigen länkar jag till hemsidan. Blir enklare så. http://www.mackattack.co.nz/
Tog med mig kameran dit upp, men tog inte med den när vi for ut lördagmorgon. Båtturen var snabb, men absolut ingenting värt att spendera 90 dollar på. Hålet i stenen var väl fränt, liksom Cathedral Cave, men ingen wow-faktor direkt. Plus att jag sett liknande på kajakturen jag gjorde när jag var på Coromandel-halvön. Trodde först att det var det stället vi skulle till, så likt var det. Som tur var fick vi se delfiner vid två tillfällen på turen, vilket gjorde att det kändes mer värt. De kommer ju väldigt nära båten (se bilderna från val- och delfinsafarin), och nu när båten var så låg kunde jag nästan ta på dem när de simmade framför båten. :)

Lördagkväll var det gemensam middag på Jimmy Jack's Rib Shack. Vi bjöds på trerätters. Åt förmodligen de bästa ribsen (översättning?) jag någonsin ätit. Mums. Efter efterrätten pratade en heltrevlig kille vid namn Jay Lucas, som inte tillhör WBC men hade följt med oss upp för att prata lite för oss. Fick under samma kväll förmånen att lära känna honom närmre, och nästa morgon då han pratade igen (predikade, typ?) fick jag ett profetiskt ord av honom. Det var mycket intressant och spännande att höra.

Efter middagen drog vi oss tillbaka till hotellet för att tittat på rugby. I alla fall några av oss gjorde det. Blues förlorade mot Reds, vilket var dåligt. Blues är Auckland medan Reds är ett Australienskt lag, nämligen. Har ju inte direkt superkoll på rugby, så Jay försökte lära mig reglerna. Blev kanske lite visare i alla fall. Men många moment i spelet är fortfarande mysterium för mig.

Söndag morgon, efter frukost och utcheckning, hade vi som jag nämnde tidigare ett litet möte. Vi lovsjöng, och Jay pratade igen. Himla fint. Innan vi började dra oss hem igen hann vi med ett besök på Waitangi Treaty Grounds. Det är stället där man skrev på överenskommelsen mellan engelsmännen och maorierna. Stället där Nya Zeeland föddes.

Action World
Mack Attack
Waitangi Treaty Grounds
Waitangi Treaty Grounds
Som sagt, en mycket trevlig helg som spenderats med mycket trevligt folk. Lärt känna många nya människor inom kyrkan, vilket är najs. Fått slappa och ta det lugnt, bara njuta av tillvaron. Och har även fått min dos av äventyr. Jo tack, jag har det bra jag!

2 kommentarer:

  1. Jo du har det bra du! VILKET HOTELL! Där vill jag bo...tyckte dom hade en frän låt som spelades när man öppnade deras hemsida. Insåg sen att det var ett videoklipp på Mackattack (som öppnats i en annan flik) =). Jo du, det finns så många galet häftiga prylarpå Nya Zeeland verkar det som. Många saker finns det ju inte ens nåt liknande i babyversion i Sverige. Om du fattar vad jag menar. Kul med kyrkfolket!

    SvaraRadera
  2. Haha! Kanske lite för "edgy" låt för ett hotell. ;) Jå jag fattar vad du menar! Delfiner finns här, men babydelfiner finns inte i Sverige. Nä, skojja! Jag fattar. ;)

    Saknar dig Lina!

    SvaraRadera

Skriv gärna något här nedan - det är alltid fint att få någon slags respons. :)