för att bli from och vis

...i syfte att bli from och vis.

torsdag 5 januari 2012

Tongariro - Greymouth


Tja! Nu befinner jag mig äntligen på Nya Zeelands sydö. Gång på gång har jag fått höra hur mycket vackrare och bättre det ska vara på sydön än på nordön. Nu har jag då till slut själv fått se med egna ögon om dessa påståenden är sanna. Just nu är jag i ett ställe som heter Graymouth. Västkustens största stad, men här finns fortfarande inte jättemånga själar. Här på västkusten är folket lite knäppa, tydligen.

Och ja, nog är det vackert. Ingen tvekan om det. Igår gjorde jag en full dags segeltur i Abel Tasman National Park. Tänk paradis. Gyllene stränder och klarblått vatten. Vädret har också blivit markant mycket bättre. Idag är det andra dagen i rad med bra väder. Rekord! Hoppas det håller i sig.

Jag tänkte inte skriva jättemycket denna gången heller. Sitter i en sopsäcksutklädnad och skriver, ikväll är det fest och alla klär ut sig i sopsäckar. Så egentligen borde jag vara nere i baren och umgås med my fellow resekamrater. Men jag måste bara nämna en sak. För jag har ju för tusan gjort sky dive! Galet roligt. Kastede mig ur ett flygplan från 13000 ft. Känns lite som en dröm såhär i efterhand. Men riktigt kul var det. Köpte inga bilder då det koster en sådär 1000 spänn extra, och det tyckte jag inte det var värt.

En sista sak jag ska nämna, som jag skrev om förut, är att jag har lämnat allt folk som jag rest med på nordön bakom mig. Det är tråkigt, och den här gruppen känns inte lika rolig på något sätt. Kanske behöver jag bara lära känna folket bättre. Nu kommer i alla fall några bilder. Ganska många, men fortfarande blir det såklart väldigt begränsat.

Vi stannade för att kasta stövel där stövelkastning som ett skämt först uppfanns.
Nu har det blivit stadens grejj. Allt i hela samhället är mer eller mindre baserat på stövlar.

Nya Zeelands riksmuseum i Wellington. Gigantisk djuphavs bläckfisk!

Wellington Cable Car.


Botanic Gardens.

Botanic Gardens.

"The Beehive". (Paralamentshuset)

Hej då Wellington och nordön...

...hej sydön och...

Picton!

Segeltur. Detta är "Split Apple Rock".



Sälkoloni.

Hitta sälen! (Nr 1.)



Cool fågel utanför vårt rum på vandrarhem i Abel Tasman.


Hitta sälen! (Nr 2 - denna gång babysäl + mammasäl.)


Pancake rocks. Mycket läckert. För lat för att förklara bakgrundshistoria (Googla!).



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna något här nedan - det är alltid fint att få någon slags respons. :)