för att bli from och vis

...i syfte att bli from och vis.

måndag 23 maj 2011

Med utsikt över Auckland

Hej på er. Det är måndag igen, och jag ska inom en inte allt för avlägsen framtid dra igång en ny arbetsvecka igen. Innan dess tänkte jag i vanlig ordning göra en resumé av helgen som just varit. Den där helgen då jorden skulle gå under, men då det blev någe fel - så att vi fortfarande lever.

Fredag. Jag skulle jobba hela kvällen var det tänkt, då de skulle ut och se på en komiker, värdföräldrarna mina. Men det sket dom i, så jag behövde inte jobba. Mycket mer än så har jag inte att säga om fredagen, för jag satt bara hemma och gjorde mest ingenting.

Lördag for jag och Yvonne till Rangitoto Island, ca 15 minuter med färja från Auckland harbour. Rangitoto är (som jag tror jag skrivit förut) en utslocknad vulkan, som för 600 år sedan utbröt från havet i en serie av explosioner. Väldigt sent alltså, den är faktiskt den yngsta ön i Hauraki-golfen. På ön växer det många unika växter. En ö man kan fara till för att vandra omkring och kika runt, och inte just något annat. Det finns nämligen ingen som bor där, utan det man tittar på är naturen, och så utsikten från toppen försås. Så vi tog färjan halv 10 till Rangitoto, gick upp på toppen, åt lunch, tog bilder, och gick ner igen. På vägen ner gick vi in i några grottor. Och det var det. Inget speciellt, men ändå härligt.

På vägen till Rangitoto fick vi se två-tre delfiner simma kring båten. Ironiskt hur det kan vara - då far man ut på delfin och valsafari i 5 timmer och ser inte skymten av en enda delfin, men så åker man en transportsträcka på några minuter, och då dyker de minsann upp! Hann inte ta någon bättre bild än såhär, haha. Man kan dock se fenan!
Den åkte vi inte med.
Vulkaniskt värre.
De där informationsskyltarna som man kollar på en stund men aldrig riktigt orkar läsa igenom och förstå. 

Går man till vänster här (vilket vi gjorde på tillbakavägen) kommer man till "Lava Caves".

Kratern. Superfränt.
Uppe på toppen we are.

Diggar den där ön stenhårt! Den är så himla frän på nåt sätt!

Motutapu Island, som sitter ihop med Rangitoto.
Som vanligt gör inte bilderna utsikten rättvisa. 
Med Whangaparaoa i bakgrunden - vårt hem!
Framför en av grottorna.


Efter våran vandring upp och ner på Rangitoto, tog vi färjan in till city där vi mötte upp med några andra Au Pairer (Martin och Stefan från Tongariro-vandringen + en annan trevlig tysk vid namn Katarina). Yvonne gjorde en piercing, jag köpte benskydd. Vandrade runt i staden, köpte ungsfärska cookies, och sedan tog vi färjan för tredje gången för dagen över till Devonport, där vi hade bilen. Där träffade vi Isabell som vi hängde med ett tag, innan jag och Yvonne for tillbaka till Whangaparaoa, vårt hem. ;)

Söndag mitt på dagen for jag och Isabell från Sävsjö upp i Sky Tower! En annan plats för utsikt över Auckland alltså. Mycket najs väder denna dag, med många segelbåtar ute på havet. Vi åt en riktigt god lunch i en snurrande resturang (tog ca 1 timma för resturangen på 190 meters höjd att snurra 360 grader). En lyxresturang kan man säga att det var, men blev inte speciellt dyrt då det kostar $27 per person att fara upp i tornet, men de som äter på resurangen behöver bara betala för maten. Man måste dock äta för minst $30, men fortfarande. Helt klart värt.

Längst bak i bild : Rangitoto.
I mitten: Devonport.

För tankarna till gamla GTA, inte sant?
Men Tjenare mannen! Inte många ögonblick efter denna bild togs släpptes han för att falla fritt i 11 sekunder. Det så kallade Sky Jump.

Med utsikt över hamnen och Harbour Bridge. Är det inte vackert så säg.



Dessa filurer gör "SkyWalk". Verkar sådär lagom tråkigt i mina ögon. Eller, okej om det var gratis, men att betala $145 för att gå ett varv runt Sky Tower är ju bara sjukt.

Isabell!
Auckland Town Hall och Aotea Square, som vi skulle komma att gå till.

Efter vi kommit ner på säkra grund tog våra fötter oss till Aotea Aquare (via det obligatoriska stoppet på Mrs Higgins Oven Fresh Cookies). Där tog vi det lugnt i solen ett tag, innan jag tog bussen hem.

Eller hem for jag ju inte. Jag hoppade av vid McDonalds i Whangaparaoa (därav förra inlägget!), slängde i mig en Big Mac för att sedan springa iväg upp till WBC. Mycket trevlig avslutning på helgen! WBC levererar som vanligt med vänligt folk och bra gudstjänst.

Ni har läst texten och inte bra kollat på bilderna la kanske märke till att jag skrev att jag köpte benskydd när vi var på stan lördag eftermiddag. Dessa köpte jag inte bara för att det är roligt att köpa benskydd, utan för att jag ska börja spela fotboll! Imorgon far jag på min första träning, såvida jag inte känner mig för sjuk. Har varit lite förkyld i en vecka nu, men tror det är på bättringsvägen. Uppdatering kommer senare om det (om fotbollen, inte förkylningen)! Är mycket spännande, för jag har absolut ingen som helst aning om vad på nivå de ligger. Och inte heller på vilken nivå jag själv ligger, för den delen.

Oj oj, blir alldeles utmattad av att göra sånna hära stora inlägg. Nu ska jag som sagt snart börja jobba, önska mig lycka till!

//Robert

4 kommentarer:

  1. wiihooo för benskydd!! jag läste det faktiskt i texten, om du undrar!;) hoppas det blir riktigt, riktigt kuligt och att de är snälla med dig!:)

    SvaraRadera
  2. Haha BRA Magda!! :D Pluspoäng till dig! Det hoppas jag med på, de bara måste vara snälla! Nervöst värre!

    SvaraRadera
  3. Grymt imponerad av det låånga inlägget, kul att du fortfarande orkar skriva och lägga in bilder! Intressant som vanligt, gillar bilderna, dom där gröna/svarta öarna sätter igång fantasin på nåt sätt. Lova att du aldrig hoppar Sky Jump förresten! LYCKA TILL med fotbollen, det måste bara gå bra med nya (fräscha!) benskydd. Kramar

    SvaraRadera
  4. Taaack mamma! :D Haha, kan dock inte lova det. Fast mest troligt kommer jag nog inte göra det. Hade tänk göra det, men det blir nog inte. Blir nog bungy istället, + sky dive. ;)Om jag får som jag vill. Hahah, äntligen fräscha benskydd! Du borde komma hit bara för att få uppleva närvaron av mina fräscha benskydd. Eller nåt sånt. Kram!!

    SvaraRadera

Skriv gärna något här nedan - det är alltid fint att få någon slags respons. :)