för att bli from och vis

...i syfte att bli from och vis.

tisdag 9 april 2013

Kavaljerslygeln

Jag kunde inte komma på någon bra rubrik så jag lånar Magdas koncept med att rubriken är platsen jag är på. Tack Magda. 

Vad har hänt idag? Jo, det ska jag berätta. 

Vi har haft en bra lektion med Hanna där hon har gett oss tips inför vår klass predikningar som vi ska börja hålla nästa vecka. Alla har fått en bibeltext att utforma en predikan efter, och ett tillfälle att predika. Jag ska predika nästa söndag då vår klass ska åka till en församling och ha hand om i gudstjänsten där, och kommer predika utifrån den söndagens texter. I och med att jag aldrig har hållit i något som jag själv skulle klassa som "predikan" tidigare (även om definitionen är rätt luddig), så ska det bli väldigt spännande att se hur detta går för mig. Har ikväll försökt sätta mig in i texten lite. 

Vi har idag även fortsatt prata evangelisation med vår käre klassföreståndare Jonathan. Han berättade flera historier om hans gamla församlings stora evangelisationssatsningar. Satsningar som kostade mycket och som gav noll frukt. Därigenom ställde vi oss frågan: vad är det egentligen som för folk till tro?

Halva klassen har ikväll åkt till Elofs kommunitet Oikos i Hammarkullen, där de firade mässa. Vi som blev kvar såg på disneyklassikern Mulan. Fruktansvärt bra film ändå. Jag blev förvånad när jag märkte hur mycket av replikerna som fortfarande sitter kvar och jag kunde säga i förväg. Jag har sett den filmen för många gånger.

Tisdag kväll betyder annars andakt kl 21. Denna afton hade dock Jonathan glömt bort att det var andakt (inte första gången), så vi fick hålla vår egen andakt. Oftast blir det ändå bättre dessa gånger på ett sätt, då det utmanar oss till att göra något själva av stunden och vi får praktisera våra gåvor på ett annat sätt. Istället för att bara sitta och lyssna. Denna gången blev det att vi satt och pratade utifrån ett bibelställe och folks funderingar + bön. God avslutning på dagen. 


4 kommentarer:

  1. Robert har börjat blogga igen!!!!!! Tjohooooooo!
    Det är alltid kul att läsa om hur du har det?
    Vilken bibeltext är det du ska predika över????
    Lycka till med det i alla fall!!!!!
    KRAM!

    SvaraRadera
  2. Det ska vara ett utropstecken efter "det är alltid kul att läsa om hur du har det" ;)

    SvaraRadera
  3. "killar, jag har en idé!" (spola tillbaka och spela upp ett x antal gånger). Ringer några klockor? ;)

    Vilken kyrka ska du predika i nästa söndag? Den blir alltså den 21/4?
    Är grymt sugen på att lyssna! Men då ska det ju vara hyfsat i närheten...

    SvaraRadera
  4. Hehehe, det har jag minsann gjort! Kul att det glädjer dig.
    Ska predika över Joh 14:1-14 (fjärde söndagen i påsketiden).

    Hahaha, det känns faktiskt ganska bekant. Var det för att vi tyckte det var så vansinnigt roligt eller varför gjorde vi det? :D
    Precis, den 21 blir det. Det är i Skogsbygden jag ska predika. Ingen aning vart det ligger riktigt.

    SvaraRadera

Skriv gärna något här nedan - det är alltid fint att få någon slags respons. :)