för att bli from och vis

...i syfte att bli from och vis.

fredag 12 april 2013

Konfirmationsförträff

Nu har helgen börjat. Ni vet den där helgen då alla ledarna för sommarens konfirmationsläger här på Hjälmared träffas, lär känna varandra och börjar planera det läger som börjar den 9 juni.

Än så länge har vi bara hunnit lära känna varandra lite och pratat om alla våra förväntningar, om tidigare läger och vilka lärdomar man kan dra från dessa. Lite vad som är bra att tänka på och lite introduktion kring hur lägret kommer vara präglat. En andakt och kvällsfika på det. Sen sitter jag nu här och samlar tankarna. Imorgon är det frukost 8:15, och därför blir det en relativt tidig kväll för en fredag.

Tycker det känns lovande. Verkar som att ledarna som jag kommer få jobba tillsammans är trevliga (viktigt!), och det känns stabilt med Jonathan vid rodret. Lite läskigt är det dock att tänka på hur stort lägret är. 65 konfirmander är det visst. Vi är 13 ledare och 6 faddrar som ska försöka fixa ett så uppbyggande och roligt läger som möjligt för dessa. Men med så många lägerdeltagare blir det såklart en helt annan struktur än när jag var ledare förra gången, då vi hade 25 konfirmander. Jag kommer inte kunna lära känna alla konfirmander inser jag. Ska bli skönt att imorgon få lite mer kött på benen, mer info kring de strukturer som kommer finnas.

Idag har vi även haft lektion med Elof och Lina. På Elofs lektion pratade vi om Andens frukter och övningar för att växa i dem. Vi fick själva försöka komma på konkreta övningar som vi kan använda oss av i vardagen. En övning som vi fick med oss, som Elof hade prövat med sin församling, var att vi en gång om dagen i en vecka framöver sitta i tystnad och göra absolut ingenting i 10 minuter. Detta för att då öva oss i tålamod. I Elofs församling var det ingen som klarade av detta. Ska bli intressant om det går för någon av oss, och om det ger något resultat (något som kanske är svårare att mäta dock). Det var allt för mig nu. Bjussar på en bild av vår käre Elof från dagens lektion. Han är så fruktansvärt strukturerad i sina anteckningar, vilket jag tycker är kul.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Skriv gärna något här nedan - det är alltid fint att få någon slags respons. :)